Питане за 525ix

5-та серия ('88-'95)

Модератор: Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2483
Регистриран на: 26.02.2010
Пол: Мъж

Re: Питане за 525ix

Мнение от vladobate » 22 Яну 2016, 23:58

Колега Ускорител , вземи си свери часовника . Нит за предното (ха , било по-проходимо) нит за шпера кога зацепвал нит за поддръжката си в правилния коловоз , с най-добри чувства. Човека няма да катери . Седан Е34 е по-проходимо от комби , със шпер направен с поне 35% и чувал -два цимент в багажника ще си доволно проходим и спокоен. Гуми но-комент , ако ще и с 6х6 да е без гума си седящ пешеходец не стигнал до никъде. Ако искате катерене къса и лека колица 4х4 и гуми нови .А за твоя случай - тдс с горните екстри , стига да пали , поне и откъм разход ще е горе-доле :mhihi: .

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 761
Регистриран на: 30.01.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34
Мечтае да кара: E34

Re: Питане за 525ix

Мнение от ACCELERATOR » 23 Яну 2016, 1:52

Владо, бате, аз часовника съм си сверил много отдавна. Няма да споря с теб за проходимост на предно и задно, само ще ти кажа, че говоря от опит. Карал съм и предно, и задно, и 4х4, и с шпер и без, 10г съм живял на улица в София, Симеоново, която зимата снегорин не вижда, и много хора Без вериги не могат да качат, така че не е като да не знам кое как се държи...
Колкото до шпера - вземи прочети малко, и виж как работи. Нужно му е сцепление, за да заключи, независимо на колко % е "направен". Имаш 5-10кг preload, и ако мислиш, че са достатъчни да избутат... На лед от едната страна - забрави да тръгнеш, ако има дори и лек наклон. Не заблуждавай човека, и без това е пълно с теми от сорта на "имам шпер, а гумата ми превърта на лед, как е възможно? ". Шпера идеята му е съвсем друга, и не е проходимост през зимата, макар че помага - малко :).
Има си причина на нормална кола да е 25%.
И накрая - "Страхотен" съвет му даваш с чувалите, много практичен. Та какво по-удобно и приятно от това да мъкнеш навсякъде 2-3 чувала цимент в багажника? В крайна сметка дупки в нашата мила родина - много, все ще влязат в употреба. Не, че ще има голяма полза... По-добре да напълни 80л бензин в резервоара, нали и без това ще спестиш лев от поддръжка :D

А за поддръжката няма да коментирам. Прав си, е39 са наистина много скъпи и редки, части няма никъде, въобще - мъка.

ТДС-а хубаво си го препоръчал. Икономичен. Харчи почти колкото бензин, и върви като дизел. Ако запали. За зимата е направо идеален! ;) :D

Sent from my SM-G901F using Tapatalk

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2483
Регистриран на: 26.02.2010
Пол: Мъж

Re: Питане за 525ix

Мнение от vladobate » 23 Яну 2016, 9:27

Усрахме темата ама карай. Само 4х4 не съм карал , ама съм бутал :mhihi: . Шпера заключва и на първa при потегляне , ако пробуксува ( що , кат ти са във въздуха двете гуми не заключва ли ? ) , за lsd говорим , да не стане грешка . И аз от опит говоря , с нови гуми помага и то повечко от предно...ама в пъти , щото и предно карам сега и е мъка неземна . За чувалите какво , лошо няма ако ще и един да сложи , пак изпитано лично , не става джиБ но е в плюс . И да тдс вече 5-та зима( преди това 2-а други 8 години ) пали и върви , автомат с шпер и то поизносен , само гуми да има иначе казах по-горе , то и в офроуд форума си го пишат , че гумата е повече от половината проходимост на къв да е 4х4 . Не са толкоз кекави , за лед не говорим нали , че там всички сме равни . :yes: ПС: Колкото за процента заключване какво , ще се върти сучи и т.н. ами със всяко друго животно и пак ще е такова , задкормилното човече управлява , кой как къде....съвсем друга тема. И къде ги няма тез части за Е34 , ела в провинцията има бол , че и официален вносител си има и оттам купуваме ний селяните , доставят хората...все още . Не напъвам да си вземе точно такава кола , но да се изкарва съвсем грозна за зимата и то без да катери някъде балкани не е точно .

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 761
Регистриран на: 30.01.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34
Мечтае да кара: E34

Re: Питане за 525ix

Мнение от ACCELERATOR » 23 Яну 2016, 10:47

Това, че има съпротивление като вдигнеш едното колело във въздуха, няма да ти помогне на лед (под лед нямам предвид ледена пързалка, защото там наистина всички сме равни, а петна лед тук и там, на които попада една или друга гума). Това съпротивление е от предварителното натягане на шпера, и е около 40-50Нм за нормален шпер. Това са 4-5 кила, които ако едната гума ти е на лед, няма да те измъкнат. Шпера е така направен, че самият въртящ момент, приложен от двигателя, притиска фрикционните дискове, и създава триене. На лед двигателят почти не прилага въртящ момент, понеже няма съпротивление, и поне едната гума върти свободно. Намери си една леко стръмна улица, сложи едната гума на лед, а другата да има сцепление, и се опитай да тръгнеш... На същото място 4х4 със същите гуми тръгва без да се замисля. Даже мисля, че БМВ с отворен диф и ДСЦ ще се справи по-добре в тази ситуация.

Ето видео как работи lsd, и защо е нужен въртящ момент, за да заключи (след 2:40 е обяснено).
https://youtu.be/WeLm7wHvdxQ
Фактически почти цялата сила, която затяга фрикционните дискове един към друг идва от това аксиално преместване, за което пък ти трябва приложен въртящ момент. Накрая е обяснено и защо при завой дифа не затяга. За съжаление, поради същата причина не затяга и на лед :)

Иначе, веднъж след като се движиш - да, помага. Аз Не съм казал, че нещата са грозни - досега не съм закъсвал с БМВ-то. И може би наблюденията ми, че БМВ с шпер катери г/д колкото кола с предно не са съвсем точни, понеже колите с предно, които съм карал все са били по-леки от е34-цата, което има значение нагоре.
Но човекът търси кола специално за зимата, и това, което се опитвам да му кажа е, че е34 с шпер не е върхът на проходимостта - по-добре е от ниска е39 с отворен диф, но не особено по-добре от кола с предно, а с 4х4 даже и не може да се сравнява. Поне като ще е гарга, да е рошава - щом му на човека специално за зимата, да взима 4х4.
Колкото за поддръжката - да, намират се части все още, но не е като за е39. Говоря за по-специфични неща, които не купуваш нови, например картер и тн. За новите части цените са абсолютно съпоставими.

Sent from my SM-G901F using Tapatalk

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3743
Регистриран на: 24.02.2009

Re: Питане за 525ix

Мнение от Делян » 23 Яну 2016, 21:12

Най-доброто решение, при така поставени критерии, според мен е да се сложи шпер на 39-ката за 1000лв.(Колега от форума ги преправя). Имаш проходимостта на 34-ка със шпер на много по-ниска цена, освен това плащаш двойно по-малко за поддръжка и данъци.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2483
Регистриран на: 26.02.2010
Пол: Мъж

Re: Питане за 525ix

Мнение от vladobate » 24 Яну 2016, 16:12

И пак за тоя шпер . Бърка се въртящ момент със сцепление . Въртящ момент има в момента в който се запали двг , а той се предава по задвижването когато се включи на някаква предавка . И тва са глупости за леда и че не действал дифа ако едната гума е на хлъзгаво , амо той точно тогава зацепва , когато има разлика във скоростите на въртене и поне едната гума има сцепление с пътя . БМВ имаха клип как точно с шпер се тръгва по наклон , когато едната гума е на лед и изтегля колата . Ами ай сега да си представим че една предна и една задна на 4х4 е на лед ...кво се случва , ако няма блокаж на някой мост си седи на място ДжиБа , щото отворения диф не му позволява да задвижи колело със сцепление, затова и бутах един такъв една зима като гламав . За кво по дяволите е тоз lsd ако не заключва когато едната гума загуби сцепление...ами за нищо , ама то не е така затова и си ги правят . Моите коли със шпер си зацепват...даже така е най-лесния начин за проба , едната гума на пясък някъде покрай пътя( ако няма лед ) или другаде и газ...с такъв диф ще имаш следа и на настилката със сцепление . Тва е просто кат фасул.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1793
Регистриран на: 4.09.2006
Местоположение: Столичная
Пол: Мъж
Кара: Е34 с ... ръжда

Re: Питане за 525ix

Мнение от ивчо » 24 Яну 2016, 17:23

По-старото поколение quattro e така - аха някое колело усети благинка преди другите, всичко приключва ! Но това са някакви единични случай, но пак ги има ! Те затова уж имат блокаж на диф-а, ама друго си е шперЦа ... :bowdown:
Механджията написа:е, пример, аз снощи клатих здраво мойта, сутринта с кеф станах, кафенце, после вместо обичайните 15мин до бачкането пътувах близо 25... лежерно така, кефаджийско.... а тия дет бързат, дали са ебали? :mhihi:


The night is dark and full of lo6o :mhihi: :paranoid:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 761
Регистриран на: 30.01.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34
Мечтае да кара: E34

Re: Питане за 525ix

Мнение от ACCELERATOR » 24 Яну 2016, 23:19

vladobate написа:И пак за тоя шпер . Бърка се въртящ момент със сцепление . Въртящ момент има в момента в който се запали двг , а той се предава по задвижването когато се включи на някаква предавка . И тва са глупости за леда и че не действал дифа ако едната гума е на хлъзгаво , амо той точно тогава зацепва , когато има разлика във скоростите на въртене и поне едната гума има сцепление с пътя . БМВ имаха клип как точно с шпер се тръгва по наклон , когато едната гума е на лед и изтегля колата . Ами ай сега да си представим че една предна и една задна на 4х4 е на лед ...кво се случва , ако няма блокаж на някой мост си седи на място ДжиБа , щото отворения диф не му позволява да задвижи колело със сцепление, затова и бутах един такъв една зима като гламав . За кво по дяволите е тоз lsd ако не заключва когато едната гума загуби сцепление...ами за нищо , ама то не е така затова и си ги правят . Моите коли със шпер си зацепват...даже така е най-лесния начин за проба , едната гума на пясък някъде покрай пътя( ако няма лед ) или другаде и газ...с такъв диф ще имаш следа и на настилката със сцепление . Тва е просто кат фасул.

То въртящ момент има, ама не е достатъчен (освен ако не е равно) :)
Голям философ, ей. И клип ти дадох, и пак не вдяваш, поне вземи го гледай. Нашите шперове зацепват точно от въртящ момент, а от разлика в оборотите зацепва виското.
И на пясък няма нищо общо с лед. Пак има разлика в сцеплението, но самото сцепление е много по-голямо, и шпера заключва. Все още има сняг и лед. Пали колата (нали имаш шпер), намери си баир, сложи едната гума на лед (ама лед!), а другата в снега да има сцепление, и пробвай. Вземи и камера да гледаме. :) Ако нямаш, викни ме, пък ако успееш да тръгнеш, имаш имаш бира от мен.

Sent from my SM-G901F using Tapatalk

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1793
Регистриран на: 4.09.2006
Местоположение: Столичная
Пол: Мъж
Кара: Е34 с ... ръжда

Re: Питане за 525ix

Мнение от ивчо » 25 Яну 2016, 8:46

И без да е баир, сутринта едвам се измъкнах от квартала точно защото отдясно е лед, а на ляво не мога да бягам заради насрещното ...
Моят шпер в този случай е ръчната :mhihi:
Но не си е работа ...
Механджията написа:е, пример, аз снощи клатих здраво мойта, сутринта с кеф станах, кафенце, после вместо обичайните 15мин до бачкането пътувах близо 25... лежерно така, кефаджийско.... а тия дет бързат, дали са ебали? :mhihi:


The night is dark and full of lo6o :mhihi: :paranoid:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2386
Регистриран на: 9.06.2005
Кара: 518
Мечтае да кара: БМВ с кожен салон

Re: Питане за 525ix

Мнение от ЗАЯДЛИВ ЗМЕЙ » 25 Яну 2016, 10:38

ACCELERATOR написа:
vladobate написа:И пак за тоя шпер . Бърка се въртящ момент със сцепление . Въртящ момент има в момента в който се запали двг , а той се предава по задвижването когато се включи на някаква предавка . И тва са глупости за леда и че не действал дифа ако едната гума е на хлъзгаво , амо той точно тогава зацепва , когато има разлика във скоростите на въртене и поне едната гума има сцепление с пътя . БМВ имаха клип как точно с шпер се тръгва по наклон , когато едната гума е на лед и изтегля колата . Ами ай сега да си представим че една предна и една задна на 4х4 е на лед ...кво се случва , ако няма блокаж на някой мост си седи на място ДжиБа , щото отворения диф не му позволява да задвижи колело със сцепление, затова и бутах един такъв една зима като гламав . За кво по дяволите е тоз lsd ако не заключва когато едната гума загуби сцепление...ами за нищо , ама то не е така затова и си ги правят . Моите коли със шпер си зацепват...даже така е най-лесния начин за проба , едната гума на пясък някъде покрай пътя( ако няма лед ) или другаде и газ...с такъв диф ще имаш следа и на настилката със сцепление . Тва е просто кат фасул.

То въртящ момент има, ама не е достатъчен (освен ако не е равно) :)
Голям философ, ей. И клип ти дадох, и пак не вдяваш, поне вземи го гледай. Нашите шперове зацепват точно от въртящ момент, а от разлика в оборотите зацепва виското.
И на пясък няма нищо общо с лед. Пак има разлика в сцеплението, но самото сцепление е много по-голямо, и шпера заключва. Все още има сняг и лед. Пали колата (нали имаш шпер), намери си баир, сложи едната гума на лед (ама лед!), а другата в снега да има сцепление, и пробвай. Вземи и камера да гледаме. :) Ако нямаш, викни ме, пък ако успееш да тръгнеш, имаш имаш бира от мен.

Sent from my SM-G901F using Tapatalk



Ще тръгне ама утре , даже имам и тестова рампа до нас :) седи и се завърта на едан страна..тва е щото не ми работи шпера :)
Изображение
М50B20 - Ни на баир ме радва , ни в завой ме плаши!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3743
Регистриран на: 24.02.2009

Re: Питане за 525ix

Мнение от Делян » 25 Яну 2016, 12:06

Oтносно шпера, колега ACCELERATOR, в грешка си относно необходимостта на въртящ момент, за да заключи шпера. Това е така, но за друг тип шперове - variable шперовете(като на е46 М3 и е39 М5), заключващи от 0 до 100%, според подаденият въртящ момент и са със съвсем друго устройство. При тях, ако колата я вдигнеш от едната страна на крик и пробваш да завъртиш колелото, няма да се върти трудно, както при шпера с фрикциони, а ще се държи като отворен. Т.е. когато си в завой с висока скорост и си върнал газта, няма възможност да ти заключи. Това, + заключването до 100% са им големите предимства при каране със спортни цели(рали, дрифт и т.н.). За това са по-скъпи, за това професионалистите използват такива, за това и се слагат на новите М-ки. Докато нашите шперове и при върната напълно газ или на свободна и вземеш рязко завой с голяма скорост ще ти заключи. Просто приципа му на действие е такъв, че заключва, когато едното колело приплъзне, чисто механично. И дори и ако едното колело е на лед, а другото на асфалт, ако шпера е читав, ще въртят двете.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 761
Регистриран на: 30.01.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34
Мечтае да кара: E34

Re: Питане за 525ix

Мнение от ACCELERATOR » 26 Яну 2016, 15:21

Делян написа:При тях, ако колата я вдигнеш от едната страна на крик и пробваш да завъртиш колелото, няма да се върти трудно, както при шпера с фрикциони, а ще се държи като отворен.

Значи, вдигни колата от едната страна на крик, и опитай да завъртиш гумата. Успяваш да я завъртиш на ръка, макар и с усилие, нали? Айде сега помисли малко - колко е това усилие? Дали ще е достатъчно да помръдне 1600кг? Що не пробваш да оставиш колата на свободна на лек баир, подпри я с камък, и завърти гумата със същото или дори и по-голямо усилие - дали ще успееш да я мръднеш?!
Хора, това първоначално триене е супер минимално, в сравнение с триенето, което е когато шпера наистина работи. Явно много хора не разбират английски, или ги мързи да гледат клипа, затова ще се опитам да го обясня. Когато двигателя върти короната на диференциала, поради причината, че зъбите са под някакъв ъгъл, се получава сила, която се стреми да отблъсне планетарните колела настрани. Именно тази сила се използва, за да притисне фрикционите, и да създаде триене, и да блокира шпера. Колкото по-голяма е силата, т.е. въртящият момент, идващ от двигателя, толкова по-голямо е триенето в шпера. Разбира се, ако двете колела се въртят с еднаква скорост, триене няма да има. Сега, нали правите разлика, какъв въртящ момент праща двигателят към задния мост на лед, и какъв - на асфалт и пясък? На лед е почти все едно да форсирате двигателя на празен ход, т.е. въртящият момент е много нисък, следователно силата, която отблъсква планетарните зъбни колела едно от друго е минимална, и на НАКЛОН тази минимална сила + силата на първоначалното триене, (която е толкова "голяма", че можем да я преодолеем, като въртим гумата на ръка), не са достатъчни, че да придвижат 1600кг....
Това дали е 25%,50% или 75% зависи единствено и само от ъгъла на зъбите (по-тъп ъгъл = повече сила настрани, т.е. по-голям % на зацепване), както и от броя на фрикционните дискове - по-голям брой = по-голям % на зацепване.

И още нещо - това първоначално пренатягане на фрикционните дискове трябва да е в определени граници. По форумите съм виждал стойности от 35 до 50 Нм на централния болт за 25% (може и да греша - не помня дали бяха Нм или Кг). Ако е по-малко, значи има износване на дисковете. Ако е повече, пак не е хубаво, защото ще има голямо голямо триене - на всеки завой ще има прекомерно износване, и тоя шпер няма да го има дълго.

Старши скрапер
Аватар
Мнения: 2702
Регистриран на: 16.04.2008
Местоположение: Бургас и малко в София
Пол: Мъж
Кара: ше е21/316, сега 318ci и е93/335dct
Мечтае да кара: е21 без ръжди със S54
Детайли за колата: Powered by M43b19

Re: Питане за 525ix

Мнение от Lenco » 26 Яну 2016, 23:22

ACCELERATOR написа:.....

Искаш да кажеш, че може да легнеш под запалена кола с шпер, на крик, с вдигнато задно колело без да е залостена. Аз не бих.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3743
Регистриран на: 24.02.2009

Re: Питане за 525ix

Мнение от Делян » 27 Яну 2016, 0:08

ACCELERATOR написа:

Колега, не претендирам, че знам английски перфектно и е възможно да пропускам нещо, но това, което виждам аз в клипа е в подкрепа на моето твърдение, че шпера заключва, когато има разлика в скоростта на въртене между двете колела.

Казваш следното:

Когато двигателя върти короната на диференциала, поради причината, че зъбите са под някакъв ъгъл, се получава сила, която се стреми да отблъсне планетарните колела настрани. Именно тази сила се използва, за да притисне фрикционите, и да създаде триене, и да блокира шпера.


Струва ми се, че пропускаш факта, че пиньона на диференциала се върти постоянно, независимо дали си дал газ или не и това дали се върти по-бързо или не, не дава ъгълът, за да се получи въпросната сила отблъскваща планетарните колела(видно е и от самото устройство на диференциала, чисто механично) и зацепваща фрикционите, правейки възможно заключването. Тази сила е породена точно от разликата в скоростта на въртене на двете колела. Т.е. диференциала ти може да заключи и когато си на свободна.
И да, ако примерно си спрял на място и дадеш рязко газ(волана направо), ще заключи разбира се, но не защото си дал газ рязко, а защото силата първоначално отива на едното колело, то приплъзва и чак тогава се разпределя към другото.


Ето друг тип шпер диференциал, със съвсем различно устройство, чието заключване е непосредствено свързано с подаването на газ и няма начин да заключи, ако не си дал газ.


младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 761
Регистриран на: 30.01.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E34
Мечтае да кара: E34

Re: Питане за 525ix

Мнение от ACCELERATOR » 27 Яну 2016, 1:53

Хубаво си го постнал това видео, защото на бмв е точно такъв. Жалко, че не го видях, че да сложа него.
А това, че Clutch pack LSD можел да се заключи на свободна предавка, ще го оставя без коментар.
Да, разликата в оборотите на двете колела кара шпера да се заключи, но въртящият момент на двигателя е този, който създава силата на притискане.

Sent from my SM-G901F using Tapatalk

ПредишнаСледваща

Назад към E34

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook